středa 11. července 2012

Other Lives - Tamer Animals (2011) (recenze + video)

Jsou alba tak vynikající, která vás dokáží okouzlit, a přesto o nich mnoho lidí neslyšelo. Tedy aspoň v malém českém rybníčku určitě. A to je velká škoda. Je to i případ druhého alba Oklahomské kapely Other Lives pojmenované Tamer Animals. Podmanivé, bohaté, elegantní, poklidné, propracované, filmové, povznášející. To vše jsou slova, která mě po několika poslechnutí desky Tamer Animals napadala. Za veškerou hudbu, kterou většinou nejdříve skládá pouze na pianu, je zodpovědný Jesse Tabis. O jeho pečlivosti a zanícenosti do hudební tvorby svědčí i fakt, že debutové album dával dohromady dlouhé dva roky. Podle jeho slov nemělo smysl nic uspěchat. Tamer Animals vyšlo o tři roky později loni v květnu u TBD Records. A dle mého názoru se jedná o jedno ze zbytečně přehlížených alb roku 2011.
Other Lives již na předchozím eponymním debutu předvedli svůj um ve skládání velmi povedených, převážně komorních skladeb s bohatou strukturou. Na Tamer Animals dokázali svou hudbu a aranže zahustit tak elegantně, že se jim nevytratila lehkost melodií a vzdušnost pocitu z poslechu. Často si budete připadat jako byste poslouchali soundtrack k nějakému modernímu westernu, neboť skladby jako For 12, Dust Bowl III či Old Statues mají tak úžasnou dramatickou westernovou patinu, že by filmový fanoušek zaplesal, nicméně tyto motivy slouží spíše jako koření než stavební prvek. Hudba Other Lives totiž toho nabízí mnohem více. Nicméně tyto tři skladby považuji za ty nejlepší na albu.
Videoklip k Dust Bowl III od uživatele NOAMIR je snímek, který zvítězil v soutěži o nejlepší podobu klipu k této skladbě na webu genero.tv. Návštěvníci stránek mohli hlasovat a komentovat asi desítku klipů, které se dostali do užší nominace a později do finálového výběru. Na zmíněné stránce, tak najdete mnoho pohledů a je hezké sledovat, jak každý tvůrce měl jiný přístup a nápad k dané látce.

V protikladu k hudbě For 12 je její vizuální podoba v klipu od Nicka Davidge překvapivá. Sledujeme v něm Jesse Tabise jako astronauta, jak zkoumá Mars z orbitální stanice a nalézá neznámý objekt na povrchu. Nasedne tedy do raketoplánu a letí na povrch planety. Jedná se o perfektně technicky zvládnutý videoklip, který je přímou poctou Kubrickovu filmu 2001: Vesmírná odysea, a to ať už podobou orbitální stanice či zkoumaným obeliskem. Hudebně jde o výraznou skladbu postavenou na výrazné rytmické kytaře a velmi táhlých tónech houslí a cella, které tomu dávají onu v(n)esmírnou krásu.

Skladba Old Statues zaujme svými pinkfloydovskými plochami a vokály stejně jako i ve skladbě Weather či Landforms. Ústřední píseň Tamer Animals zas evokuje hudbu The National. Je pravda, že Jesse Tabis má podobné frázování i trochu barvu hlasu podobně jako Matt Berninger z The National. Stejně tak oba mají ve svém zpěvu obsaženou jistou lehce temnou melancholii. Ale abyste mě nepochopili špatně. Other Lives rozhodně nikoho nekopírují. Mají bezpochyby svůj osobitý a originální styl, který pokud byste je slyšeli někde v rádiu, hned byste poznali, že jde o Other Lives.
Velmi obdivuji jejich umění tepající orchestrace všech použitých nástrojů v jeden živý celek. Kombinace piana, fagotu, bass klarinetu, houslí, trumpety, lesního rohu a cella je dokonalá. Krásně je to patrné ve skladbě Woodwind Loop. Tyto bohaté aranže mají často větší úlohu než samotné vokály, které jsou v podání Jesse Tabise a backvokalistů samozřejmě velmi uspokojivé.
Ale vytrhávat něco z toho skvěle šlapajícího stroje prostě nejde. Album bezchybně funguje, jak na úrovni skladeb a jednotlivých nástrojů, tak i jako celek. Asi ne nadarmo si kapelu vybrali Radiohead jako předskokany na jejich letošní jarní americké turné. Letos vystupovali ještě jako support pro The National, The Decemberists či S.Carey z Bon Iver. Nezbývá mi než vám toto album maximálně doporučit k poslechu i případné koupi.

Po zadání e-mailu vám následně přijde link na stáhnutí skladby For 12 zdarma >

linky > oficiální web > facebook > twitter > soundcloud  > youtube