pondělí 27. srpna 2012

Poliça - Give You The Ghost (recenze + video)

Viděl jsem vybuchnout supernovu indie scény, vážené dámy a pánové. Jmenuje se Poliça a frontmanka Channy Leaneagh je královnou auto-tune (více o něm níže).

Nový projekt Poliça (čti polisa, v polštině to znamená policie) z Minneapolis vznikl ze spolupráce členů kapely Gayngs, vokalistky Channy Leaneagh (dříve Channy Casselle) a Ryana Olsona, který album produkoval. Během jednoho měsíce mezi červnem a červencem 2011 vzniklo debutové album Give Your The Ghost, které vydali u Memphis Industries 30. dubna tohoto roku. Hrají podmanivou směs electropopu obsahující důkladné aranže, občas řízlou dub-rytmikou (I See My Mother, The Maker) s výraznou basovou linkou a s dvěma bubeníky, kteří vám rozproudí krev frenetickými závěry (Amongster, Lay Your Cards Out či Leading To Death) a především ...

... auto-tune. Pomůcku pro modulování hlasu mnohými zatracována, používána často pro "vylepšení" nevýrazného hlasu a nebo jen jako módní věc současné pop music. V lepších případech přesně použitá jako nástroj pro experimentování s hlasem (Nejzářnějším příkladem je bezesporu monumentální 25 minut dlouhá skladba od Sufjana Stevense Impossible Soul). Auto-tune  se stále používá a mnoho s tím nenaděláme. Důležitější je, jakým způsobem kapely tento prostředek na pozměnění a upravení hlasu použijí a s jakou intenzitou deformují hlas. Členové kapely Poliça se s tím poprali velmi zdatně, neboť přestože je auto-tune snad v každé skladbě, tak zní opravdu velmi dobře. Ale dávkují jen přesně tam, kde má být. Dalo by se říct, že auto-tune pozvedli na vyšší úroveň a udělali z něj další "hudební nástroj". Krásný hlas Channy Leaneagh bez auto-tune si můžete užít například v poslední skladbě Leading to Death či v Happy Be Fine.
Navíc její krásný lehký hlas použitím auto-tune nijak neutrpěl. Přidejte si výbornou práci s echem a dostanete uhrančivé vokály, které jako na horské dráze lítají po vlnách povedených melodií. Krásným příkladem je skladba Violent Games, kde je kombinace auto-tune, echa a vrstvení vokálů přes sebe dotažena téměř k dokonalosti. Spolu s precizními zahuštěnými dvojitými bícími a beaty tvoří velmi příjemnou směs, kterou rádi ochutnáte opakovaně. A tak je to s celým albem. Pomalu s každým dalším poslechem se vám Give You The Ghost nenápadně, ale o to s větší důkladností, zažírá pod kůži.

Samostatná kapitola jsou silné texty, které jsou nádherně temné s tajemnými zákoutími, o vztazích, rozchodech a přitažlivosti. Channy je zpívá velmi upřímně, že jí věříte každé slovo. Když například zpívá v Happy Be Fine

it seems that we'd be fine
but i know when i leave we’ll die
i need some time to think about my life without you
the hardest part is knowing i'm happy
i’m on the whole again and knowing i’m happy

tak v jejím hlase cítíte ten rozpor, to napětí z toho co se stane, když nebudou žít spolu.

Celé album jsem si nesmírně oblíbil a není v tyto dny den, kdy bych si jej s chutí neposlechl. Takový pocit uspokojení z poslechu zažijete jen s těmi opravdu dobrými deskami, protože jen ty mají stále mnoho co nabídnout, mnoho co objevovat. Rozhodně deska Give You The Ghost patří k tomu nejlepšímu co zatím v roce 2012 vzešlo ze současné hudební scény. Uvidíme v budoucnu, zda se zrodila hvězda vysoké svítivosti nebo ne. Jsem rozhodně pro první možnost :)

PS: poslechněte si celé album, podívejte se na videoklipy a napište do komentářů, jak se vám líbila. Jsem velmi zvědavý, jaké reakce tato deska vzbuzuje u jiných lidí.

linky > oficial web (naleznete zde veškeré texty)> facebook > twitter > soundcloud