pátek 27. prosince 2013

Majical Cloudz | Impersonator (recenze)

Někdy se opravdu divím, jak je možné, že se o některé desce, která vyšla již v dubnu tohoto roku, dozvím až ze souhrnných žebříčků nejlepších alb tohoto roku světových hudebních webů a časopisů. To je i případ montrealské formace Majical Cloudz existující od roku 2011, za kterou autorsky stál Devon Welsh a později (2012) se k němu přidal Matthew Otto starající se především o živá vystoupení. Devon Welsh, mj. syn Kennetha Welshe představitele Windoma Earla z kultovního seriálu Twin Peaks, po debutu s názvem II z roku 2011 a kolaborací na jedné skladbě další montrealské party Grimes se poté spolu s Matthewem Otto vydal více do vod minimalistické elektroniky a dramatických zpovědí, které zhmotnili na druhém albu Impersonator.

Hudební minimalistický doprovod pro své písně tvoří často jen několik tónů sametově temných syntezátorů či se opakujících motivů kláves nebo smyčců, které jako jemná pavučina obepíná zpívané hluboce procítěné texty s nenápadnými mikrobeaty. Někdy beaty úplně chybí. Welshův bariton osciluje mezi sžíravou temnotou Nicka Cavea, smutným zoufalstvím Elliotta Smithe a křehkým romantismem Chrise Martina z Coldplay. A přesto paradoxně, především díky důrazu na výpověď ve svých textech, jsou písně Majical Cloudz velmi melodické a zapamatovatelné jako například skladba This Is Magic nebo Bugs Don't Buzz. Podmínkou je ale jen a pouze soustředěný poslech, neboť toto je deska, která se nehodí jako kulisa k jakékoliv činnosti. Neradno u ní žehlit či mít nádobí - hrozí popálení žehličkou či vytopení vodou, to když se zaposloucháte do nadmíru působivých textů. Odměnou vám je pak velmi silný emocionální zážitek, jako když balancujete na špičce jehly.



Samotnou ale neoddělitelnou kapitolou tvorby Devona Welshe jsou již zmíněné texty, v kterých velmi jednoduše a velmi zpříma pojmenovává své i vaše strachy a obavy. V Childhood's End nechá zemřít na ulici vašeho otce "Someone died | Gunshot, right outside | Your father, he is dead | I see him in my head | Childhood's End | Goodbye, my holy friend". Vystihne temné fantazie malého dítěte z nočních stínů v This Is Magic "I feel like a kid | I see some monster standing over my crib | And they fall in | Somebody knows who I am | Somebody sees me and wants to be my friend | And I know". V Bugs Don't Buzz vám bude tvrdit, že ty nejšťastnější písně končí vždy s úsměvem, jen ne ale tato, "The happiest songs all end with a smile. | This might end with a smile, no, my love." Z jeho textařského umění, jejíž inspirací hledal z velké části např. u již zmíněného  Elliota Smithe je patrná jednoduchost až heslovitost a neúprosná přímost se silou boxera, který vás umí zasáhnout na citlivé místo a dát vám snadno v prvním kole KO.

Zaujalo mě v jednom rozhovoru s Devonem Welshem, kde říkal, že na svých koncertech často vidí v předních řadách, jak lidé pláčí "Někdy se mi obtížně reaguje, ale nebojím se faktu, že lidé pláčí" a dále to rozvádí "Když hraješ na pódiu, tak chceš aby lidé něco cítili. Je zvláštní mít tu moc nad něčími emocemi, ale je to mnohem lepší než komunikovat s někým, komu stačí jen 'Jó, to je cool.'"

Přes veškerou zjevnou či skrytou temnotu v hudbě i textech prosvítájí na povrch světélka naděje. Jednotlivosti na vás působí stísněně, přesto jako celek je deska Impersonator velmi vzdušná a dává prostor posluchači pro své fantazie, běsi i neuskutečněné sny.










Linky > official web > facebook > twitter > soundcloud

středa 11. prosince 2013

The Field | Cupid's Head (recenze)

Za projektem The Field se skrývá švédský producent Axel Willner, který na hudební scénu vstoupil v roce 2007 s deskou From Here We Go Sublime. Ta se v té době stala relativně velkou událostí v kruzích zabívajícími se především repetetivní muzikou. Neboť styl The Field je primárně založen na repeticích hudebních motivů, loopů a samplů, které organicky do sebe zapadají, s časem se vyvýjejí a vrství, většinou jen s malou mírou gradace. Druhou podstatnou částí stylu The Field je ambientní poloha, která té minimalistické techno složce dodává někdy hřejivé jindy chladné tóny, ale především přináší pocit intimnější atmosféry.
The Field byl pro mě až do vydání letošní novinky v pořadí již čtvrté řadové desky Cupid's Head pole neorané. Deska vyšla již na konci září opět na labelu Kompakt. A tak jsem lehce znevýhodněn tím, že jsem první slyšel novinku Cupid's Head než jeho debut z roku 2007. Proč to ale zmiňuji. Zdá se mi a nejen mně, že Axel Willner se od té doby hudebně moc neposunul. Asi si řekl, že když to tak dobře fungovalo tenkrát, tak to tak bude sekat každé dva roky stejně jako poprvé. Předchozí desku Looping State of Mind vydal v roce 2011. Je pravda, že jeho formulka stále funguje, nicméně nějaký výraznější progres bych uvítal.
To vše ale nic nemění na tom, že Cupid's Head je veskrze ve svém žánru povedená deska. Začíná velmi slibně skladbou They Won't See Me, které na ploše devíti minut sice ke konci trochu dochází dech, nicméně první polovina je svěží a na rozjezd příjemně svižná. Druhý track od černého moře -Black See, s 12 minutama jasně nejdelší track na albu, především mile překvapí v druhé půlce výborným nečekaným a nekompromisním zvratem a následující temnější hypnotický taneční dojezd považuji za lepší než první část tracku.

Je zajímavé, že když jsem si tuto desku pustil po několika dnech, kdy jsem poslouchal něco jiného, tak mi chvíli trvalo, než jsem se do alba znovu dostal. Nejpozději v půlce nervózní Black Sea jsem se sladil s monotónním rytmickým prouděním. A to repetetivní muziku můžu. Líbí se mi, že si deska na nic nehraje a jede si svou cestou, která někoho může hodně bavit a jiného zas iritovat.
Pokud tedy překlenete tu zahřívací dobu potřebnou k propojení se stylem The Field, budete odměněni převážně rozvážnou poklidnou atmosférou na pozadí minimal ambient techna, které se dobře poslouchá nebo může posloužit i jako kusila k čemukoliv, co zrovna děláte. Pokud se více do hudby The Field ponoříte, tak určitě sami objevíte kouzlo asi nejlepšího tracku na desce No. No..., které sice připomíná ty nejlepší okamžiky z debutu, ale zaujme především svojí promyšlenou strukturou, kdy jdou dva rozdílné mikro beaty proti sobě, vzájemně se prolínají a zase se od sebe vzdalují a do toho v určitém intervalu zní sample vokálu s no,no,no... Alex Willner si s tímto motivem v několika variacích vystačí a pohrává si s nimi až do konce celých děvíti minut. Ty ale utečou jako voda, uvidíte. Následuje závěrečná skladba 20 Seconds Of Affection, která zaujme především drone zvukem, kterému se celé album Alex Willner vyhýbal a přitom, aspoň z mého pohledu je toto směr, který mu sluší a v budoucnu bych si přál, aby se touto cestou vydal. Zajímal by mě výsledek. Neboť 20 Seconds je velmi vydařený závěr. Za zmínku určitě stojí i neméně povedená titulní Cupid's Head, která má sice v názvu Amora (Cupid ~ Amor), ale moc světla ve skladbě potažmo i v celém albu nehledejte. Oproti předchozím nahrávkám je Cupid's Head temnější album, ikdyž zrovna samotná titulní skladba je z celé desky nejoptimističtější. Taneční beat, vokálový sample posazený vysoko, atmosféra jak za jasného sluníčka. No trochu přeháním :) To ale naštěstí, jak už jsem psal, neplatí pro zbytek desky. Ta svojí podstatou a především absencí téměř jakékoliv melodie podněcuje o to více představivost, která pokud se propojí s poslouchanou hudbou, jako první se mi vybaví nějaká dystopická vize ponurého města utápěného v mlze, zkrz které prosvítají neony. Temné postavy v mdlém pouličním osvětlení se šourají od nikud nikam a Vás z tohoto pohroužení vytrhne snad jen neparřičný zvuk z našeho reálného světa.



Ikdyž se to nezdá, a někdo by mohl Alexe Wilnera aka The Field, nařknout z jednoduchosti a přímočarosti, tak tento švéd to má v paži, ví co dělá a proč. Cupid's Head je deska bezpochyby dospělá, jedna z mnohých ke kterým se člověk, paradoxně přes svoji v prvním plánu monotónnost, musí proposlouchat. A pokud vám to zrovna nevoní, tak zkuste letošní opus od Fuck Buttons. Podobná liga, jen jiné pojetí. U mě sice vítězí nekompromisnější Fuck Buttons, ale i The Field se letos pěkně vytáhl.

Tracklist >
1 | They Won’t See Me | 9:01
2 | Black Sea | 11:37
3 | Cupid’s Head | 6:34
4 | A Guided Tour | 8:16
5 | No. No… | 9:02
6 | 20 Seconds Of Affection | 9:39

Linky > official web > facebook > myspace