středa 19. prosince 2012

How To Destroy Angels - An Omen EP (recenze + full stream)

How to Destroy Angels se připomněli v listopadu s novým EP s názvem An Omen. Obsahuje šest skladeb, které zní jako soundtrack k nějakému post-apokalyptickému existencialisticky laděnému filmu, neboť hudba HTDA je laděna do temných tónů, jak už je u Trenta Reznora zvykem, s melodiemi nakládá velmi úsporně či někdy dokonce se nosné melodie ani nedočkáme, jako v zasněné The Sleep of Reason Produces Monsters, v které jako bychom se propadali za zvuků elektronického tikotu do stále hlubších alfa vln, kde na nás již číhají ve snech naše niterná monstra.
Jindy si dovolí, jako v úvodní Keep It Toghether, nám dát lekci v elektro-industriálním minimalismu, který ale vyšperkovává hlas Reznorovi manželky zpěvačky se sametovým hlasem Mariqueen Madig, v tomto případě spíše šeptajícím, text o pochybnostech a obavách. Korunu tomu nasazuje videoklip, kde na začátku ruce pustí pásek se skladbou a celou dobu vidíme jen, jak se oba kotouče odvíjejí pásku z jednoho na druhý. Přišlo mi to jako takové, s nadsázkou řečeno, pomrkávání po Sleep Andyho Warhola. Ten je ale bez hudby. Možná s hudbou od HTDA by byl o mnoho snesitelnější a zábavnější ;)
Nejednou si samozřejmě během poslechu tohoto EP vzpomenete na tvorbu Nine Inch Nails, neboť rukopis Trenta Reznora se nadá popřít, nicméně nejvíce je NIN slyšet ve skladbě The Loops Closes. Hned zkraje nastoupí rozostřený, řezavý synťák velmi typický pro album Year Zero od NIN. Bez ohledu na to se ale jedná o výbornou groovy skladbu zakončená zacykleným zpěvem "the beginning is the end / keeps comming around again". Stejně tak i vliv dalších členů Atticuse Rosse a Roba Sheridana je vícenež patrný. Mnohé smyčky a mikrobeaty nechají vzpomenout na soundtrack The Social Network jako například nejen v tracku On The Wing.
Druhý klip v pořadí ke skladbě Ice Age natočil známý režisér John Hillcoat (např. filmy The Prepositiom, The Road, či přicházející do našich kin Lawless). Pracoval na videoklipech pro kapely Nick Cave & the Bad Seeds, Einstürzende Neubauten, Siouxsie & Banshees či Atari Teen Riot a mnoho dalších. Sevřená atmosféra klipu, odehrávající se v dřevěné chatě, v které členové HTDA na živo hrají a Mariqueen, dívaje se stále z okna, procítěně zpívá. Právě ono okno kterým se kamera neustále dívá směrem dovnitř a na Mariqueen, dodává stísněný pocit. Pomáhá tomu ovšem i bezchybný hudební doprovod, který používá minimum elektroniky a veškeré disharmonie typické pro HTDA jsou zde vybrnkávány na všemožné akustické nástroje. V průběhu trvání 7 minut dlouhé skladby postupně atmosféra houstne a obraz se deformuje. Nakonec se podíváme i z onoho okna...
Nezbývá mi než vám doporučit toto velmi povedené EP k poslechu (viz stream EP nýže) a taktéž i předchozí debutovou eponymní desku How To Destroy Angels.

Tracklist An Omen >
01| Keep It Together